onsdag, juli 14, 2004

Glider Ghezali?

Mehdi Ghezali svarar på frågor i Dagens Nyheter och Ekot.

Uppenbarligen har det inte varit obegränsat med tid åt DNs Nils Funcke och Ekots Fredrik Furtenbach, för det dräller inte precis av följdfrågor. Men de kommer nog om några dagar.

Hoppas jag.

Följdfrågorna behövs verkligen, för Ghezalis story börjar redan bli motsägelsefull. Frågan om hur han tog sig till Afghanistan besvaras i både Ekot och DN, men märkligt nog med helt olika utsagor.

DN:

Någon gång i augusti 2002 kom han till Pakistan. Exakt när vet han inte. Han gjorde inget särskilt. Reste bara runt förklarar han.

- Levde ett normalt liv, säger han.

När den han var tillsammans med skulle åka till Afghanistan följde han med. Kom till Jalalabad i nordöstra Afghanistan nära gränsen till Pakistan. Där stannade han medan hans ressällskap fortsatte till Kabul.

När USA började bomba i Afghanistan blev han rädd. Men lugnades av dem han bodde hos med att det var så långt bort.

- Men när jag fick höra att byborna sålde utlänningar till USA gav jag mig av mot Pakistan.

Ekot:
Själv säger han att han var i Afghanistan med en vän för att hälsa på en bekant till vännen.

– Jag bodde där i några månader hos en vän som jag träffat.

– Jag var där innan kriget började, så jag visste inte att allt det här skulle hända. Meningen med resan var att jag skulle åka till Pakistan och studera på universitetet. Men så senare skulle vi hälsa på en kompis till min kompis och då blev vi kvar där.

Och detta från en kille som dragit samma historia varje dag i ett halvår! Men kanske var det tortyren som fick US9SWE000166 Ghezali att tappa sansen.

Ekot:
Ghezali berättar att det en gång släpptes in en amerikansk kvinna i hans cell med full insyn för att förmå honom att ha sex, men han vägrade.


Uppdatering:
Nu när Ekot har lagt ut hela intervjun på nätet, blir historierna mer samstämmiga, då det visar sig att Ekot klippt bort en bisats i Ghezalis svar. Men något frågeteckan kvarstår.

– Jag bodde där i några månader hos en vän som jag träffat. Efter jag hade varit i Pakistan.

Och då blir det mer begripligt: Ghezali åker i augusti (DN) 2001 (inte året därefter som DN skriver) till Pakistan för att plugga vid universitet (Ekot), eller göra inget särskilt (DN). Han inleder en bekantskap med någon, med vilken han åker till Afghanistan för att besöka dennes kompis. De bägge bor i några månader (Ekot) i Jalalabad (DN) hos den afghanske kompisen, men när vännen från Pakistan vill bege sig till Kabul (DN), så bestämmer sig Ghezali, orolig att invånarna i Jalalabad ska sälja honom till amerikanerna, att åka tillbaks till Pakistan. Nära Peshawar (Ekot) grips han av pakistanska bybor som mot pengar överlämnar honom till pakistansk polis (DN) eller militär (Ekot), som i sin tur mot betalning överlämnar honom till USA.

Notoriskt opålitliga nyhetsbyrån Reuters, här från Al Jazira tycks ha skarvat lite och slarvat i översättningen, för de har ytterligare information att delge världen:

Ghezali said he went to Pakistan to study Islam in August 2001, before the September 11 attacks which triggered President George Bush's War on Terrorism and the US-led invasion of Afghanistan.