måndag, oktober 16, 2006

Kulturministern går!

Cecilia Stegö Chilò avgår.

Hennes pressmeddelande:

Genom att inte betala TV-avgift och att anlita s.k. svart hemhjälp, har jag under tiden innan jag blev statsråd begått förseelser som inte är acceptabla, men som jag på alla sätt försökt att rätta till. Den ambitionen har nu stoppats av Radiotjänst i Kiruna AB och Svenska Transportarbetarförbundets polisanmälningar. Eftersom det inte kommer att vara möjligt att inom rimlig tid reda upp situationen ser jag inte längre någon möjlighet att genom ett engagerat och kompetent arbete reparera den skada jag åsamkat regeringen.

Vid tillträdet uttryckte jag i ett flertal medier att jag accepterat att vara moderat kulturminister i Sveriges nya alliansregering. Ändå har många redaktioner valt att ifrågasätta den lojalitet och låta andra människor spekulera om hur jag ser på mitt uppdrag. Jag har kritiserats för att jag inte har förklarat mig, men idag presenteras en kulturbudget som öppnar för fyra års reformarbete på kulturens område. Svensk kultur behöver förnyelse och svensk borgerlighet behöver en modern och självmedveten kultursyn. Jag önskar min efterträdare all lycka i det arbetet.

Jag är naturligtvis mycket ledsen över att behöva lämna det blivande kulturdepartementet efter så kort tid. Att få arbeta tillsammans med en ytterst professionell personal med frågor jag brinner för var ett privilegium - om än kort.

Jag vill också rikta ett varmt tack till alla dem som på olika sätt stöttat mig och min familj under några utsatta dagar. Jag har blivit föremål för mycket värme, men också mött en stor oro: Hur blir det med vår demokrati om politiken bara har plats för felfria människor? Det är en stor och svår fråga som jag inte kan diskutera här. Men jag hoppas att mina upplevelser inte ska avskräcka "sådana som jag", kvinnor, företagare, journalister och fria samhällsdebattörer från att utveckla sina tankar, följa sina övertygelser och engagera sig partipolitiskt.

Slutligen vill jag önska den nya regeringen lycka till med sitt viktiga arbete att förnya Sverige. Jag är uppriktigt ledsen för att jag bidrog till att ni inte fick den flygande start på fyra års viktigt arbete som ni så väl förtjänade efter det hårda arbetet i valkampanjen.


Uppdatering:

Den stackars presskillen som fått sköta Fias mediehaveri heter Carl Johan Swanson. Han hade tidigare en blogg, men den tycks vara raderad eller kidnappad.

Uppdatering 2:

Jag gillar verkligen Fia Stegö. Tycker det är otroligt synd att hon inte pallade trycket. Med ett par vettiga framträdanden inför pressen tror jag faktiskt att hon klarat att sitta kvar.

Undrar nu naturligtvis om Maria Rankka får behålla jobbet som vd för Timbro, eller om Stegö ska återgå. Det är ju uppenbart att den liberala idéutvecklingen inte kommer att föras i regeringen, så hur det går på Timbro är naturligtvis viktigt för oss som gillar debatt.

Jag noterar att Lena Adelsohn Liljeroth förs fram som namn på ny kulturminister. Hon är dömd för olaga vapeninnehav, vilket är ett allvarligt brott. Men naturligtvis ingenting mot att avstå från att betala apparatskatten.

Uppdatering 3:

Isobel Hadley-Kamptz skrev redan i morse precis vad jag önskar att jag kunde formulera:
Jag ser mer och mer Cecilia Stegö Chilòs usla problemhantering som en personlig förolämpning. Det hade varit så lätt (förhållandevis i alla fall) att ursäkta sig och samtidigt få en vettig debatt om licenssystemet och public service. Och jag tror fortfarande att hon hade varit en bra person att driva igenom de kvalitetshöjande förändringar i den senare som jag (och hon) tror är nödvändiga.

Men icke då. Lögner och undanflykter och slingrighet har i stället gjort det helt omöjligt att ens prata om förändringar i public service utan att det ses i ett ljus av futtigt, girigt pubertaltrots.
Uppdatering 4:

Stegö skulle ju varit på Publicistklubben ikväll, vilket av naturliga skäl inställdes. Istället utfrågas nya vdn för Sveriges television Eva Hamilton. Hon kommer naturligtvis inte att ifrågasätta det rimliga i statskontrollerade etermedier.

Eva Hamilton är för övrigt kompis med Maria Borelius, har jag hört.

Uppdatering 5:

Leif Pagrotsky, som ju varit både handelsminister och kulturminister, kommenterar till TT:
– Jag måste vara svår att ersätta. Undrar om det inte är någon voodoo inblandad.

– Men jag tycker det ser ut som regeringen har tappat kontrollen över utvecklingen. Det här stör deras stora dag med budgetpresentationen och det kan väl knappast vara resultatet av någon planerad styrning.
Kul.

Uppdatering 6:

Även vid den här avgången skriver Expressen en BLIXTLEDARE.

Det heter faktiskt åskledare.