måndag, december 18, 2006

Hur rött blev blått



Det här klippet är en ganska välgjord liten konspirationsfilm, för den som har tio minuter över. Jag vet inte varifrån den kommer, men den handlar om ett påhittat samarbete mellan Moderaterna och Telenor under valrörelsen. Ni kommer väl ihåg att Telenor hade en kampanj då, i samband med att varumärket Vodafone försvann, med payoffen att "allt rött blir blått". Konspirationsteorin går ut på att det var väl samordnat, och att väljarna fördes bakom ljuset.

Min gissning är naturligtvis att det handlar om viral marknadsföring, och att jag alltså genom att blogga om det hela gör Telenor eller någon annan en tjänst, och att jag kanske borde skicka en faktura nånstans.

Annars kan det ju förstås vara ett vanligt inslag från SVT. I vilket fall innehåller filmen mycket SVT-bilder (sekvenser som jag väl känner igen eftersom jag själv klippt i dem åtskilliga gånger). Och såna bilder går inte att köpa loss, och är ju inte precis gratis att sno om man ertappas.

Det är naturligtvis ironiskt att jag inte begriper vilket.