tisdag, maj 29, 2007

Birth, school, work, death

Att ha skrivandet som yrke inverkar menligt på den här bloggen. Man dräneras på lust att skriva, och vaktar på idéerna ifall man kommer att behöva dem senare. Nu när jag går upp på heltid på Svenska Dagbladet torde jag väl prestera ännu sämre.

En delfunktion för denna plats är att utgöra dagbok för de signerade texter jag levererar. I dagens tidning handlar min text om SAS-konflikten. Jag låter ny svensk film (halvlyckade Nina Frisk och fina Darling) bli ingång till en reflektion om yrkesroller.

Jag skulle gissa, om det nu är lönt att spå om varför arbetet fått huvudrollen i en massa nya filmer, att det är ett led i filmbolagens reaktion på att kvinnors biljettpengar spelar större roll idag, och att förhållandet till yrkesrollen är en stor fråga för unga kvinnor. Hannes Holm har tydligen snart premiär för sin inspelning av Martina Haags Underbar och älskad av alla (och på jobbet går det också bra), förresten. Tre är en trend.

Fortfarande är Karin Olssons krönika i Expressen det bästa som skrivits om SAS, dock. Hon är briljant. Det är väl som jag brukar hävda: att skönhet och begåvning går hand i hand. Vilket inte bådar gott för oss fula gubbar.