fredag, maj 15, 2009

Existens

Jag har inte sett det själv, men jag figurerade i SVT:s livsåskådningsprogram Existens igår kväll. Det hela handlar om Andreas Malms bok Hatet mot muslimer.

Avundas inte inslagsproducenten. Programledaren Eva Renström intervjuade mig i tre kvart för något som skulle bli några minuter, och det kan inte ha varit lätt att göra enskilda urval. Jag hade dock inte tråkigt under den långa intervjun. Hon tål att tittas på.

Det hela ligger ute på webben en tid.

Islam och fobin

DEL 7 AV 10. Hedersmord, kvinnoförtryck och terrorhot. I Sverige är bilden av islam präglad av våld och intolerans. Men är den sann? Författaren Andreas Malm menar i sin nya bok "Hatet mot muslimer" att Europa lider av kollektiv islamofobi. Allt fler tror på allvar att muslimerna medvetet är på väg att kolonisera Europa.

Skulden för islamofobin lägger Andreas Malm på liberala ledarskribenter och svenska makthavare. Men Svenska Dagbladets ledarskribent Per Gudmundsson tycker att Andreas Malm överdriver. Han menar att islam faktiskt är en problematisk religion som måste tåla kritik. Islamologen Jonas Otterbeck håller med om att det finns en överdriven islamrädsla som grundar sig i okunskap om hur muslimer i Sverige faktiskt lever. Salam Abu Iseifan, Mohammed Kharraki och Nejat Jaffer är tre unga muslimer som motvilligt vant sig vid fördomarna. Men som muslimer är de mycket olika och de har tröttnat på att förklara det självklara; att de är vanliga svenskar som tror på demokrati och tar avstånd från våld och förtryck i islams namn.

Enligt den mest tillförlitliga forskningen finns omkring 400 000 personer med muslimsk härkomst i Sverige. Endast 60 000 uppskattas vara praktiserande religiösa och av dem är sannolikt en försvinnande liten grupp att betrakta som fundamentalister eller extrema. Ändå händer det titt som tätt i våra största dagstidningar att muslimer buntas ihop och liknas vid ett virus, en grupp som hotar svensk värdegrund och som ynglar av sig. Det enda alla muslimer i Europa verkar ha gemensamt är ett växande utanförskap som alltmer liknar judeförföljelserna under 1930-talet.