tisdag, januari 05, 2010

Lars Vilks bloggar om hotet från Shabaab

Somaliska terroriströrelsen Shabaab ser efter mordförsöket på tecknaren Kurt Westergaard möjligheten att få internationell uppmärksamhet och växa till en global rörelse med små ansträngningar.

Konsnären Lars Vilks bloggar:

Jag nämnde att jag med min rondellhund inte alls har samma symbolvärde som Kurt Westergaard. Emellertid kunde jag nu under förmiddagen konstatera att jag inte är helt bortglömd, inte ens i Somalia. I den globaliserade och mångkulturella värld vi lever i har även svenska språket blivit internationellt gångbart. Jag fick ett personligt samtal från en man som på bruten svenska frågade mig om jag kände till vad som hade hänt med Kurt Westergaard. Efter att vi hade kommit fram till att jag visste det meddelade han mig upprepade gånger att jag kunde räkna med en påhälsning: ”Vi kommer och hälsar på dig.”

Mannen kostade också på sig ett andra samtal som praktfullt inleddes med någon bönutropare eller möjligen en stridsmaning innan han själv trädde fram med det glada tillropet: ”Vi kommer, vi kommer”.

Det kan vara så enkelt att han vill få igång lite uppmärksamhet för sin organisation. Helt kan man inte nonchalera saken så jag får, som under den hektiska tiden, plocka fram mina försvarsanordningar och barrikadera mig. I väntan på yxmannen 2.