tisdag, mars 29, 2011

Lågintensiv jihad på hemmaplan

Expo rapporterar om ett åtal för en misshandel i maj 2010, där den åtalade ska ha "slagit och sparkat en 17-årig pojke så svårt att han fick hjärnblödning. Anledningen till misshandel ska vara att pojken ansågs vara shiamuslim."

Expo konstaterar att mannen ifråga är en av de utövare av så kallad våldsbejakande islamistisk extremism som Säkerhetspolisen har koll på.

"Den misstänkte 24-åringen är sen tidigare känd av polisen, dömd för flera fall av misshandel. Han har dokumenterade kopplingar till den militanta islamistorganisationen al-Shabab och figurerar i Säkerhetspolisens utredning kring de två män som i början av mars friades av hovrätten, misstänkta för anstiftan till terrorbrott.

I utredningen finns inspelade telefonsamtal där 24-åringen har kontakt med den fritidsledare som 2008 reste från Rinkeby till Kenya och vidare till Somalia för att delta i krig."
Samme man, Said Sofri, bosatt i Rinkeby och enligt uppgift bördig från Marocko, har dömts för ett annat religiöst motiverat våldsdåd, sommaren 2009. Dagen skrev om det:
"Den 22-årige mannen uppger i polisförhör att han kände sig provocerad när han hörde att kollegan pratade om Gud med en annan arbetskamrat.

- Jag agerade på impuls, säger han.

Männen arbetar på ett byggvaruhus i norra Stockholm och 22-åringen tog plötsligt upp en aluminumskyffel och slog den bakhuvudet på sin arbetskamrat.

Han fortsatte med att misshandla mannen och träffade honom med ytterligare ett slag i pannan och med flera knytnävsslag mot kroppen.

Sedan grep några arbetskamrater in och stoppade honom. 22-åringen hade då även höjt en hammare och hotat att döda sin kollega. Den misshandlade blödde kraftigt.

22-åringen är dömd till fängelse i sex månader för misshandel och olaga hot."
Hur ser då kopplingen till Shabaab ut? I den fällande tingsrättsdomen gällande de svenska medborgarna Mohamoud Jama och Billé Ilias Mohamed ingår en utskrift av telefonsamtal mellan mannen och Yassin Ismael Ahmed, fritidsledaren i Rinkeby som blev Shabaabledare. De bägge talar om martyrskap, och den gemensamma bekante svenske martyren Shuaib "Cuqla" Mohamed – dödad i strid för Shabaab sommaren 2009.

Said Sofri lovprisar Shabaabs framfart och de andra svenskarnas bedrifter i det heliga kriget.

Ur domen:
"Ytterligare telefonsamtal av vilka det framgår att Yassin Ismael Ahmed är aktiv inom al-Shabaab har hållits mellan honom och en person i Sverige, Said Sofri (i följande telefonsamtal betecknad S).

Utdrag ur telefonsamtal den 10 augusti 2009 kl. 17.12:
”Y: jag är skadad min ädelmodig storsinnad broder.
S: prisad vare Gud.
Y: ja, under elva dagars period.
S: må Guds vilja ske, må Gud underlätta dina angelägenheter.
Y: amen om Gud vill, det finns några kättare som ville mörda mig.
S: aha, har de attackerat stan?
Y: ja, de kom in i mitt hem, där var jag, min familj och de andra bröder ..
S: prisad vare Gud.
Y: de ville mörda mig, jag stoppade de med hjälp av vapen, sen kom skottet.. lätt slag men..
S: utifrån?
Y: i ryggen, nej i ryggen.
S: prisad vare Gud, det blir bra om Gud vill.
[…]
Y: Jag svär vid Gud, vi känner glädje, må Guds vilja ske, segern är nära, segern är mycket nära
S: Prisad vare Gud.
Y: Segern kommer, här, nu, det är vi som styr i alla områden till 70% och 80%, sharialagar tillämpas och straffen.
S: Prisad vare Gud, du glädjer mig med den här nyheten.
Y: Ja, jag svär vid Gud, det är bara palatset kvar, efter presidentpalatset, flygplatsen och hamnen har vi allt, sedan är det klart.
S: Är det klart sedan, ha?
[…]
Y: Det är klart, många bröder dog som martyrer
S: Prisad vare Gud.
Y: Bland de våran broder.
S: Jag vet, jag vet ja.
Y: Tack vare Gud.
S: Prisad vare Gud, vid Guds namn be för oss min broder.
Y: Om Gud vill, jag kommer alltid att be för er.
S: Ber för oss min broder.
Y: Våran broder, var är han? Abu Abdallah?
S: Abu Abdallah, vem är Abu Abdallah?
[…]
Y: må Guds vilja ske, jag vill informera dig, för några månader sedan kontaktade jag bröder, han, våran broder som bodde på en plats, platsen där han som .. bor, vi gick till den platsen ibland, ett område, det är ett område, det finns inga problem, den här brodern hade jag kontaktat, ja sa till honom att vi vill ha hjälp, bröderna vill ha hjälp.
S: ja, pris ske Gud.
Y: ja.
S: alltså ni vill ha hjälp, stämmer det?
Y: ja, bröderna här frågade oss, de sa "Amir almuhajirin" ..
S: ja.
Y: bröderna muhajirin har inte .. har mycket lite, de har ingenting och sa:det räcker för oss om bröderna skickar 200$ eller 500 per månad.
[…]
S: Tack vare Gud allt är bra, du,hur är det med din familj? hur är dina angelägenheter där?
Y: Jag mår bra till hundra procent, det finns inte ens ..det har inte inträtt..detta liv finns inte i vårat hjärta, i vårat hjärtan finns bara martyrskap, vi alla väntar på.
S: Prisad vare Gud,må alla vara förlänade med det..
Y: Ja ..
S: Må Guds vilja ske .. må Gud förläna er med martyrskap om Gud vill.
Y: Amen, Amen,och må vi få glädje att ta över hela landet från Öst till Väst, Syd till Norr.”
Yassin Ismael Ahmed har i telefonsamtalet beskrivit att han blivit utsatt för ett attentat. Många bröder har blivit martyrer. Att han är ledare inom al-Shabaab framgår av att bröderna kallat honom ”Amir almuharjin”, vilket betyder ”de utländska krigarnas ledare”. Enligt Yassin Ismael Ahmed finns det bara martyrskap i deras hjärtan. Han hoppas, precis som al-Shabaab, att ta över hela landet.

Utdrag ur telefonsamtal den 10 augusti 2009 kl. 17.27:
”S: Har jag Yasin med mig?
Y: Ja, jag är med dig.
[…]
Y: Jag finns i ett hus, i ett rum hos bröderna som är skadade.
S: Ja, må Guds vilja ske, hur är skadan nu? bra?, känner du dig bra, eller hur?
Y: mycket bra, mycket bra, jag känner mig bra till hundra procent, skottet kom in uppe från axeln och kom ut ner från armhålan.
[…]
S: Tack vare Gud, jag såg honom, den långe från Tensta, han, jag svär vid Gud,
Y: Ja
S: Han, han alltså blev martyr, vi antar att det blev så.
Y: Ja
S:Jag svär vid Gud, han avundas.
[…]
Y: Segern är nära jag svär vid Gud, han var en modig man och han var "murabeth" och han läste koranen först och främst,han gick inte ut till Ribat, han gick inte ut, bröderna brukade säga till honom: kom vi ska gå ut och vila, han sa hela tiden nej, nej, nej, jag vill inte gå ut och vila, jag kom inte hit för att vila, jag kom hit för Jihad.
[…]
S: vid Gud, må Gud skänka dig martyrskap, vid Gud, jag önskar dig martyrskap om Gud vill.
Y: amen, amen, må Gud belöna dig väl du också, om Gud vill.”
I telefonsamtalet har Yassin Ismael Ahmed återigen beskrivit den skada han fått i samband med ett attentat. Det talas om ”den långe från Tensta” som blivit martyr. Den person som avses är Shuaib Ali Sheik Mohamed. Av telefonsamtalet framgår vidare att Shuaib Ali Sheik Mohamed inte velat vila, utan han har kommit till Somalia för jihad. Av den avslutande delen i telefonsamtalet framgår att Yassin Ismael Ahmed vill gå i döden för al-Shabaab."
Två religiöst motiverade våldsbrott, kopplingar till den internationella jihadismen – den här killen, Said Sofri, borde vara förstasidesstoff. Mycket talar för att vi kommer att få höra mer om honom. Karriären har bara börjat.