söndag, oktober 14, 2012

Vilksåtalad islamist hotade socialarbetare

En av de män som åtalades för att ha försökt mörda Lars Vilks på konsthallen Röda Sten i Göteborg är föremål för en förundersökning om olaga hot. Hotet ska ha riktats mot Gun Holmertz, vänsterpartistisk socialarbetare på Caritas, som i en debattartikel den 18 juni kritiserade hur radikala islamister tagit över föreningen Afrikas Horn i Hjällbo. Två dagar senare möttes Holmertz och mannen föreningarnas gemensamma lokaler.

Göteborgs-Posten:

Holmertz gick omedelbart till polisen och anmälde mannen. 27-åringen pekades dessutom ut av ytterligare två kvinnor i samband med en fotokonfrontation i slutet av september. 
Enligt Caritas huvudperson var formuleringen mer av ett direkt dödshot. Hon återger det i samtal med GP så här: 
"Allah har sagt till mig, och jag är en Jihadkrigare, att jag ska döda dig, och det vet inte du när det kommer att ske, men det kommer att ske". 
Förundersökningen om det påstådda brottet drivs av polisenheten i Nordost. 
- Jag har skickat ut en kallelse till förhör där 27-åringen kommer att delges misstanke, konstaterar Gunnar Mårtensson vid Kortedala. 
Trots ansträngda relationer fortsätter föreningen Afrikas Horn och frivilligorganisationen Caritas att dela lokalutrymme i Hjällbo. 
- Vår styrelse har bett mig ligga lågt under en period. De vill inte att ytterligare uttalanden provoceras fram, säger mannen. 
27-åringen friades nyligen i ett uppmärksammat mål i både tings- och hovrätt.